Kolikrát denně jíst a proč si neodpírat svačinu?

0
157

Odborníci dlouhodobě zastávali názor, že optimální jídelníček zahrnuje pět jídel za den. V posledních letech se však většina nutričních poradců shoduje spíše na individuálním přístupu. Zatímco někomu skutečně vyhovují tři hlavní jídla proložená dvěma snacky, jiný si bohatě vystačí se snídaní a večeří. Jaký styl stravování je nejlepší, a proč jsou svačiny důležité?

Z nejnovějších výzkumů vyplývá, že počet jídel nehraje při udržování kondice roli. Podstatné je, aby byl organismu zajištěn přísun všech potřebných látek (živin, minerálů a vitamínů), a to v optimálním množství. Zda tak učiníte v rámci dvou, nebo sedmi chodů, je na vás.

Hlavně nemít hlad

Někteří lidé si skutečně vystačí s dvěma jídly. Během dne nepociťují hlad a ve svačinách nevidí smysl. Obecně se však jedná spíše o výjimky – většina populace takto fungovat nedokáže. Dopolední a odpolední svačinky jsou pro ně nezbytným zdrojem energie. Svačiny navíc slouží i jako prevence před „vlčím hladem“ – stavem, který nastává v momentě poklesu hladiny cukrů. Do jídelníčku by je proto měli zahrnout především lidé se zvýšenou citlivostí na výkyvy glykemie.

Z čeho se skládá vydatná svačina?

Jakmile na vás během dne – v době mezi „hlavními“ jídly – zaútočí hlad nebo jen „mlsná“, dopřejte si snack bohatý na bílkoviny, zdravé tuky a vlákninu. Právě tato kombinace představuje nejefektivnější zbraň proti hladu.

Naopak se vyvarujte sladkých potravin. Sušenky sice chutnají báječně, ale tělo velmi rychle zpracuje cukr a zanedlouho se opět přihlásí o další porci jídla.

Co dodat závěrem? Snad jen to, že rozhodující není počet jídel, jako spíše celkové množství a skladba potravin. Článek jsme připravili ve spolupráci s magazínem o zdravém životním stylu FitTipy.cz, kde najdete spoustu dalších skvělých tipů a doporučení pro každodenní život.