Myslíte, že ovocné šťávy jsou zdravé? Omyl, prý jsou horší než kola

0
1920

Překvapivé zjištění! Ovocné šťávy, zejména ty stoprocentní, jsou nejednou považovány za součást zdravého životního stylu, či dokonce za skvělý prostředek na detox organismu. Víte o tom, že jsou stejně špatné jako kola, či dokonce ještě o něco horší?

Výsledky vůbec první studie, zveřejněné v časopise Journal of American Medical Association, která srovnávala stoprocentní ovocné šťávy s limonádami a kolovými nápoji vás překvapí.

Podle nich je konzumace ovocných šťáv stejně špatná pro zdraví jako pití kolových nápojů či limonád. Dokonce zvyšuje riziko předčasného úmrtí výraznější než zmiňované nápoje.

Kola jako šťáva

Američtí vědci našli velmi podobnou souvislost u lidí, kteří pravidelně pijí stoprocentní ovocné šťávy, jako u těch, kteří pijí kolové nápoje a limonády.

Na upřesnění zjištění je zapotřebí ještě další výzkum, ale už teď je jasné, že není nad čistou vodu. Samozřejmě, pokud vypijeme 150 mililitrů ovocné šťávy denně, nic se nestane.

Jak na to přišli?

Výzkumníci z Emory a Cornell University analyzovali údaje od 13 440 lidí po dobu šesti let. Zjistili při nadměrné konzumaci kůly a limonád o 11 procent vyšší riziko předčasného úmrtí, v případě nadměrné konzumace ovocné šťávy, toto riziko vzrůstá až na 24 procent!

Co je to nadměrná konzumace? O nadměrné konzumaci těchto nápojů se mluví tehdy, když z nich pochází 10 nebo více procent energie.

Průměrný účastník studie přitom zkonzumoval 8,4 procenta denního příjmu kalorií ze slazených nápojů a 4 procenta ze stoprocentní ovocné šťávy.

Co je na ovocných šťávách špatné?

I když se díky obsahu vitamínů a rostlinných živin mohou zdát tyto nápoje jako zdravé, obsah cukru v nich všechno ničí. Je totiž velmi podobný, jak obsah cukru v kolových nápojích a limonádách.

Když si uvědomíme, kolik ovoce je potřebného na výrobu litru šťávy a spočítáme si objem cukru v něm, budeme překvapeni. Navíc šťávy neobsahují vlákninu, díky které je ovoce pro nás prospěšné.

Prý není cukr jako cukr
Možná jste slyšeli o tom, že cukr v ovocných šťávách je “lepší”, protože se v ovoci přirozeně vyskytuje a do slazených nápojů je přidáván.

Jenže – ať už jde o ovocný cukr nebo cukr v nápojích, odpověď organismu na jeho příjem je prakticky stejná. Roste riziko metabolických problémů, cukrovky.

Konzumace fruktózy podle odborníků mění také hladinu lipidů v krvi, zvyšují se zánětlivé markery, krevní tlak.

změňte názor
Dr. Gunter Kühnl, docent v oblasti výživy a zdraví z University of Reading tvrdí: “Ovocné šťávy mohou poskytovat vitaminy a dokonce i menší množství vlákniny, ale přinášejí jen málo pozitivního pro lidské zdraví.

Kromě toho je množství fytochemikálií v šťávách příliš nízké na to, aby měli jakýkoliv další příznivý účinek, a také neexistuje žádný prospěšný zdravotní účinek z takzvaných antioxidantů. “

Kromě šťáv z ovoce, i moderní smoothies obsahují nejednou množství cukru, takže o jejich prospěšnosti pro zdraví se dá velmi polemizovat.

Podle odborníka je nutné co nejdříve změnit mínění veřejnosti o tom, že šťávy a smoothies jsou zdravé a neškodné.