Negativní kalorické potraviny: Které to jsou a co na ně říká věda?

0
1361

Jaké jsou to potraviny a proč jsou negativní?

Opravdu existují potraviny, jejichž trávením spálíme více energie, než z nich získáme?

Typickým příkladem je celer. Je propagován jako potravina obsahující nejen množství zdraví prospěšných látek, ale i potravina s takzvanou negativní kalorickou hodnotou. Celer není jen přísada do vývaru, receptů na chutná jídla z celeru najdete na internetu spoustu.

Fanoušci této teorie tvrdí, že na strávení negativní kalorických potravin spotřebuje tělo více energie, než jí z dané potraviny získá.

Vědci ve studii zveřejněné na BioRxiv se rozhodli na tzv. negativní kalorické potraviny lépe prozkoumáno. Tato studie je jednou z prvních, které zkoumají myšlenku negativního kalorického příjmu, přestože jde o populární teorii. Není divu.

Komu by se nelíbilo jíst a přitom hubnout i bez fyzické aktivity, jako bychom pro své tělo a zdravou hmotnost udělali dost už samotným jedením.

Mezi takzvané negativní kalorické potraviny se zvyknou kromě celeru řadit například i grapefruit, okurka či brokolice. Hlavními znaky těchto potravin je vysoký obsah vlákniny při nízkém obsahu kalorií.

Jak žít déle? Prý stačí ovoce a zelenina, ale kolik denně?

Energii získáme vždy, záleží jen, kolik
Jak uvádí autor studie Stephen Secor, profesor biologie na University of Alabama, bez ohledu na kalorie obsažené v jídle, vždy nějaké z nich získáme, ačkoli to nemusí být mnoho. Samotná potravina však vždy poskytne kalorickou hodnotu.

“Přestože byla naše studie provedena na plazech, pravděpodobně bychom u člověka získali velmi podobné výsledky. Tvrzení, že bychom šli do negativních kalorických příjmů, nedává smysl,” dodává profesor pro Live Science.

Co máme společného s plazy

Ve studii byly použity plazi jako modelové živočichy, jejichž metabolismus je odlišný od metabolismu savců, a tedy i lidí.

Přesto jsou zde podobné znaky, protože plazi použité ve studii jsou všežravci, jejich trávicí soustava a způsob trávení jsou podobné těm, které mají lidé.

Plazům vědci měřili rychlost metabolismu i množství energie spotřebované na trávení. Také měřili energii ztracenou v moči a výkalech zvířat.

Výsledkem těchto měření byly následující: z celkového množství energie získané ze celeru se spotřebovalo 33% kalorií na trávení, 43% bylo vyloučeno výkaly a močí.

Takže 24% energie zvířata ze celeru získali. Slabinou studie mimo jiné je zkoumání pouze jednoho druhu živočicha, proto se vědci snažili odhadnout energetický zisk či ztrátu u lidí, pokud snědí 10 potravin známých jako negativní kalorické.

Podle těchto odhadů se přibližně 25% energie spotřebuje na trávení a vstřebávání potraviny. Lidé mohou odhadem získat z těchto jídel 19-50% energetické hodnoty.

V dietě mají smysl

Neznamená to však, že tyto potraviny nemají v dietě smysl. Naopak, jejich zařazení do jídelníčku může hubnutí pomoci.

Jak již bylo zmíněno, obsahují vlákninu a málo kalorií, proto pomáhají navodit pocit sytosti i při nízkém energetickém příjmu. Na pokrytí denní potřeby energie bychom například museli sníst odhadem více než 12 kg celeru.

Proto tyto potraviny mohou při hubnutí fungovat, pokud jimi nahradíme jiné, vysokokalorické potraviny. S největší pravděpodobností však nefunguje jejich přidávání k vysokokalorickým jídlům s tím, že nám spálí i část kalorií přijatých z těchto jídel, uvádí Secor.

Takové jednoduché to s tím hubnutím tedy nebude. Přesto existují způsoby, kterými lze zdravou hmotnost dosáhnout i zdravým způsobem a bez jo-jo efektu, jen nejsou tak rychlé a bez námahy.

Jejich základem je pestrá, vyvážená strava, časové okno na příjem potravy (doporučeno osmihodinové) a dostatek pohybu.