Zpestřete svůj jídelníček o potraviny prospívající naší imunitě

0
57

Imunitní systém můžeme přirovnat k rytířskému brnění nebo k takové neprůstřelné vestě. Aby však imunita splňovala svůj účel čili odolávala náporu virů a bakterií, je nutné kývnout na doplňky stravy plné vitamínů a minerálů, případně svůj jídelníček můžete zpestřit o potraviny prospívající imunitě. Takových potravin je celá spousta a spojuje je jedno – velký obsah prospěšných složek.

Houby shiitake

Mezi vůbec nejzdravější houby patří houby shiitake, které jsou plné betaglukanů. Jsou nejlepším zdrojem zmiňované složky, což je oproti jiným potravinám rozdílem. Látky, které jsou betaglukany nebo jsou jim podobné, jsou základním stavebním kamenem různých bakterií, jež nemusí být tělo škodlivé, nýbrž jsou pro imunitu spíše přirozené.

Houba shiitake konkrétně prospívá tělu tím, že zabraňuje infekcím.

Losos

V našem jídelníčku by také měly mít své místo ryby. Jsou taktéž potravinami, jež prospívají imunitnímu systému. Obsahují totiž nejen vitamín D, který zejména v zimě není tak snadno získatelný, a omega-3 mastné kyseliny, jež si tělo neumí vyrobit samo, proto je musíme doplňovat.

Mezi nejlepší ryby, které jsou bohaté na zmiňované složky, patří losos (chybu však neuděláte ani s makrelami nebo sardinkami). Pokud byste nedokázali ryby zakomponovat do jídelníčku, nabízí se konzumace pouze rybího tuku, který dnes může mít i mnoho příchutí.

Ořechy

Pro doplnění nejen vitamínů, ale také minerálních látek skvěle poslouží ořechy. Jsou pro lidský organismus klíčové, obsahují nejen vitamíny E nebo B, ale také selen či draslík a samozřejmě i omega-3 (dokonce i omega-4) mastné kyseliny.

Nejvíce zdraví prospěšné jsou para ořechy, vlašské ořechy a kromě toho také jiné druhy. Neuškodíte si prakticky žádnými druhy, jen to s mírou jejich konzumace nepřehánějte. Doporučené denní množství je hrst ořechů.

Autor: Petr Bílek